plan
Form – Portfolio:
Intro:
Tematik - Video
Indledning.
-
Det 21. århundered - video
-
(Video – hvad/hvorfor/udfordring - PS)
Beskrivelse af analysen (herunder
hvad der er hentet fra bloggen)
Analyse (evt. diskussion):
·
Video som dokumentation (Anette)
·
Relations kompetence og det
professionsprofessionellse øvebane via video (klasserumsoptagelser og in medias
res)
·
Anette husk: tekst omkring computer/mobil skal
rammesættes (fra kbh seminar)
·
Video som distribuerede læringsressource (Gert)
·
Evt. fra Anette - Introduktion til Uddannelse
igennem Video fra undervisere (den informative video/den instruktive video) –
·
Undervisningsforløb i Engelsk for PAU (den
informative video/den instruktive video)
·
Refleksionsbaserede produkter (Anette & Gert)
·
Refleksioner over potentialer i brugen af
animationsfilm, instruktionsfilm og videologbog
Afrunding
(Konklusion):
Perspektiv - Diskussion:
·
Diskussion af overstående metoder (Tid,
elevroller, ressoucer, mesterlære) à
bruges ind til mundtlig oplæg.
MUNDTLIG
OPLÆG:
-
Ide: Lav interaktivt figur p. 112 til at uddybe pointer
-
Diskussion: Pau vs. Pæd. (Digital Dannelse,
uddannelsesparathed mv.)
-
Læringsmetode: Mesterlære vs. Refleksiv
akademiker
-
Portfolio og mundtligt er samlet bedømmelse
(tjek studieordning)
-
Selvbestemmelse, at digitale teknologier kan
noget ift. dette (Holmboe/Hackman), i sammenhæng med Klinge, der siger at
selvbestemmelse er et psykisk behov ift. indre motivation. ”Elever føler sig
set, hørt og forstået, hvis de får flere muligheder” à og her kan digitale
teknologier være med at løfte dette… Klinge: At ens opmærksomhed er rettet mod
det der skal læres er vigtigt – her kan dig. Tek. Understøtte dette. à
at være i ”tact”. Det digtitale er en modalitet, de er vant til at være på… her
kan de sætte sig selv i spil
-
Gert: Inhancement, vi kunne bruge dig. Tek.
Meget mere.
-
Bonus:
o
Videoer af Louise Klinge på nettet.
o
EVA: rapport om digitale kompetencer i
erhvervsuddannelser (fag: teknologi forståelse). Hvilke digitale kompetencer er
vigtige at have, og hvad peger det på ind i erhvervsuddannelserne. – vs.
Relationskompetence kan vel gå hånd i hånd med digitale (at være online med en
veninde) – vi er mere med i hinandens liv og hvordan.
è
https://www.eva.dk/ungdomsuddannelse/eud-elever-skal-klaedes-bedre-paa-indgaa-digitaliserede-samfund
AGNETES
Kommentarer:
-
Potfolio:
o
obs. på
målene (didaktik), og at vi har prøvet noget af – må gerne lave en problemstilling(problemformulering.
o
Overvejelser over hvad vi har lavet undervejs -
erfaringer indgår i analyse (jeg synes, er ok)
o
IKKE et pensum – fint vi bruger vores egen.
o
Komodo… Preci…
Online opgave:
En præsentation, der indeholder: · Jeres bud på, hvordan I kan arbejde med
relationskompetence og sociale interaktioner i undervisningen · Jeres
overvejelser over, hvordan teorien kan anvendes til at kvalificere jeres
overvejelser
Anettes noter:
Relationskompetence – mentalisering (neuropsykologi) ….
Samarbejde vs. Konkurrence à
find eksemplet
på, hvordan jeg får dem til at arbejde med det kropsligt –
men fanger dette på video. (sprol hurtigt
igennem….)
Husk brug Winther også
Klinge.
-
Relationskompetence
er den evne, vi alle i forskellig grad besidder til at indgå i positive samspil
med hinanden. (Klinge, 2016, p. 46)
-
Klinge har fokus på Lærens relationskompetence –
[…] verbale og non-verbale udstryk skal
understøtte hver elevs trivsel og læring og klassens læringsfællesskab[…] (Ibid)
-
Ryan og Deci
-
Mine kommentarer:
o
Klinge taler ift. en assymetrisk relation –
lærer-elev. Dette kan overføres til pædagogers praksis (det prof. Prof. Som
Helle Winther taler om), men relationskompetence er jo også noget børn, unge,
borgere mv. i pædagogisk praksis skal dannes til. I den symetriske relation….
Henvisning til Hart. Børn lærer at lege i asymmetriske relationer, men
træner legefærdigheder i symmetriske relationer. (Hart, p. 92)
è
Vigtigheden
af lærerens/pædagogens relationskompetence, som de studerende/børn/unge kan
kopiere/træne.
Kommentarer
Send en kommentar