Noter Undervisning d. 06.03.19 - Didaktik og Evaluering
Diskussion i Plenum omkring didaktik, evaluering, dannelse mv.
Ideer til dig. tek. evaluering:
- Socrative
- Mentimeter
Afprøvning af Padlet som mindmap: https://padlet.com/almi/x211wgwdufel
Diskussion ud fra den digitale relatonsmodel
- Eksempel med forflytning.
- Feed-up - opspil/introduktion, Iscenesætter det der skal ske. (Hvad ved de enkelte om det, videoer osv.)
- Evaluering, feedback mv. ligger uden om selve det der er inde i aktiviteten, hvordan er fx elevcentreringen tydelig. (Hvad kan I? Hvad vil I?)
Evaluering af et forløb ud fra modellen, p. 71-72:
Anettes forløb - blendedlearning, men model bruges fint alligevel. Handler om at teknologierne gør noget andet, end hvad der.
Det grå - udfordring i det digitale:
- Eksempel på multimodal literacy (dannelse) Henvisning til hvad er acceptalt/ikke-acceptabelt
- Min dømmekraft? - hvad er det ift. dette, dette er epiteme ud fra et mål, men vi bliver nødt til igennem også fronesis at udøve "kløgt i handling" - vi bliver nødt til at øve os i handling via modellen.
A: Literacy -- eksemplet med ham som filmer op i ansigtet af alle imens de igangsætter. Italesættelsen efterfølgende ud fra oplevelse hos andre, ikke direkte os ham. Efterfølgende video = flue på væggen.
Mange overvejelser om videooptagelser ift. samtygge. De filmer selv hinanden, med egen telefon, og derfor ikke samtygge. Dette pga. samtygge evt. kunne gøre det "større" og dermed øge sårbarhed end det egentlig er at blive filmet.
G: Literacy -- elev, som hele tiden er på mobilen, og pga. italesættelse gør det i det "skjulte". Hvordan kan vi arbejde med dette?
Lene: Hvad sker der i læringsprocessen, når vi "forstyres" igennem digitale dig.
Elevcentrering:
- Lene: Hvis vi forventer, at de skal forberede sig/komme med viden til undervisning, bliver det tydeligt hvem der forbereder sig og ikke. Feedbacken - anerkendelse vigtig, de der er på vej.
- A: Studerende sættes i centrum for egen læringsproces, via vi har dokumenteret pædagogisk igangsætning på video, istedet for at de "blot" har underviser ord på.
-G: Elever sættes i centrum via at de har mulighed for at (differentiering) se video flere gange (den informative video p. 112), og komme med spørgsmål til undervisningen.
Samarbejde
A: I grupper filmer de hinanden ("dokumentation af afholdte aktiviteter" --> både klasserumsoptagelser og in media res? p. 112, Holmboe & Hachman). Lommefilm, som de har selv, vælger selv roller og fx hvem der optager (pædagogisk bagdør).
Social konstruktivistisk tilgang....
Læringsmål:
A: I undervisning - historisk blik på leg. Video blev optaget samtidig: - mål at indfange igangsættelse at pædagogisk aktivitet, ift. at bruge til senere undervisning - målet om "relationskompetence" og italessættelse af "tavs viden"/at kunne kropslig holde et rum/non-verbal kommunikation mv.
Teknologi:
A: Mobiltelefon video
Agnete: Hiim og Hippe under rammefaktoerer ligger kundskab, og herunder kompetencer fra underviser. Holmboe og Hackman er en måde at vi "husker" at være i dybden med rammefaktorer.
EVAs undersøgelse --> elever mener ikke de mødes i nærmeste udviklingszone.
Feedback (Hattis model)
Agnethe: Læringsstrategier som undersøtter processen - fx lave en mindmap (kategoriseret en viden). Digitale teknologier har potentialer ift. arbejde i grupper (colaborative læringsstrategier).
- Google Sites (et colaborativt dokument ift. vidensdeling)
- Itslearning - kan samskrive "word online".
- Padlet
Diskussion omkring skriftlighed - selv i disse mål for dig. tek, står der skriftlig portfolio. Men i princippet, billeder, lydfiler, video mv.
Tanke: Sammenhængen imellem opgave, proces og selvregulering var meget tydelig til VO-prøven. - kunne jeg bruge dette mandag.
40 % skal være "identisk" med det der findes på bloggen --> men dette er noter (arbejdsportfolio), men præsentationsportfolien er beskrevet anderledes.
Evaluering:
- Itslearning: hvis jeg har lavet en arbejdsopgave, kan der sættes til at de skal lave peer-feedback - ved tilfældig udtrække 4 studerende, som skal give feedback på én. (Mange fordele ift. deres egne refleksioner)
- Flipped evaluering - ved en svær tekst der skal læses, skal de lave spørgsmål til hinanden ift. fokus... fx 4 mand hver for sig, som skulle lave survey hver for sig, lave spørgsmål, og derfor kigge på det sammen (evaluere, hvordan gik det - skal vi læse teksten igen?) :)
Ideer til dig. tek. evaluering:
- Socrative
- Mentimeter
Afprøvning af Padlet som mindmap: https://padlet.com/almi/x211wgwdufel
Diskussion ud fra den digitale relatonsmodel
- Eksempel med forflytning.
- Feed-up - opspil/introduktion, Iscenesætter det der skal ske. (Hvad ved de enkelte om det, videoer osv.)
- Evaluering, feedback mv. ligger uden om selve det der er inde i aktiviteten, hvordan er fx elevcentreringen tydelig. (Hvad kan I? Hvad vil I?)
Evaluering af et forløb ud fra modellen, p. 71-72:
Anettes forløb - blendedlearning, men model bruges fint alligevel. Handler om at teknologierne gør noget andet, end hvad der.
Det grå - udfordring i det digitale:
- Eksempel på multimodal literacy (dannelse) Henvisning til hvad er acceptalt/ikke-acceptabelt
- Min dømmekraft? - hvad er det ift. dette, dette er epiteme ud fra et mål, men vi bliver nødt til igennem også fronesis at udøve "kløgt i handling" - vi bliver nødt til at øve os i handling via modellen.
A: Literacy -- eksemplet med ham som filmer op i ansigtet af alle imens de igangsætter. Italesættelsen efterfølgende ud fra oplevelse hos andre, ikke direkte os ham. Efterfølgende video = flue på væggen.
Mange overvejelser om videooptagelser ift. samtygge. De filmer selv hinanden, med egen telefon, og derfor ikke samtygge. Dette pga. samtygge evt. kunne gøre det "større" og dermed øge sårbarhed end det egentlig er at blive filmet.
G: Literacy -- elev, som hele tiden er på mobilen, og pga. italesættelse gør det i det "skjulte". Hvordan kan vi arbejde med dette?
Lene: Hvad sker der i læringsprocessen, når vi "forstyres" igennem digitale dig.
Elevcentrering:
- Lene: Hvis vi forventer, at de skal forberede sig/komme med viden til undervisning, bliver det tydeligt hvem der forbereder sig og ikke. Feedbacken - anerkendelse vigtig, de der er på vej.
- A: Studerende sættes i centrum for egen læringsproces, via vi har dokumenteret pædagogisk igangsætning på video, istedet for at de "blot" har underviser ord på.
-G: Elever sættes i centrum via at de har mulighed for at (differentiering) se video flere gange (den informative video p. 112), og komme med spørgsmål til undervisningen.
Samarbejde
A: I grupper filmer de hinanden ("dokumentation af afholdte aktiviteter" --> både klasserumsoptagelser og in media res? p. 112, Holmboe & Hachman). Lommefilm, som de har selv, vælger selv roller og fx hvem der optager (pædagogisk bagdør).
Social konstruktivistisk tilgang....
Læringsmål:
A: I undervisning - historisk blik på leg. Video blev optaget samtidig: - mål at indfange igangsættelse at pædagogisk aktivitet, ift. at bruge til senere undervisning - målet om "relationskompetence" og italessættelse af "tavs viden"/at kunne kropslig holde et rum/non-verbal kommunikation mv.
Teknologi:
A: Mobiltelefon video
Agnete: Hiim og Hippe under rammefaktoerer ligger kundskab, og herunder kompetencer fra underviser. Holmboe og Hackman er en måde at vi "husker" at være i dybden med rammefaktorer.
EVAs undersøgelse --> elever mener ikke de mødes i nærmeste udviklingszone.
Feedback (Hattis model)
Agnethe: Læringsstrategier som undersøtter processen - fx lave en mindmap (kategoriseret en viden). Digitale teknologier har potentialer ift. arbejde i grupper (colaborative læringsstrategier).
- Google Sites (et colaborativt dokument ift. vidensdeling)
- Itslearning - kan samskrive "word online".
- Padlet
Diskussion omkring skriftlighed - selv i disse mål for dig. tek, står der skriftlig portfolio. Men i princippet, billeder, lydfiler, video mv.
Tanke: Sammenhængen imellem opgave, proces og selvregulering var meget tydelig til VO-prøven. - kunne jeg bruge dette mandag.
Remidering: Diskussion...
Iris Connect:
- Hvordan kan relationsarbejde understøttes via digitale teknologier, en teknolgi som VIA ønsker.
- Bruges til evaluering af praksis.
- EN video-optagningsapp. Når det optages, ryger det i en "sky" og dermed lever op til datalovgivning. De eneste der kan se klippet, er dem man deler med. De kan ikke dele videre. (dog stadig samtygge fra de, som vi
--> I via kompetencereol, ligger en samtyggeerklæring.
Næste Online-session:
- Læs 2 tekster om microteaching, klinge og simon
- ud fra klinges artikel, hvad vil jeg gerne øve sig i? (et procesmål?) - overvej hvordan vi arbejder med relationskompetence.
- Med Gert diskuterer vi hvilken aktion vi konkret kunne lave.
- Mellem 1. og 2. laver et lille klip fra vores undervisning, hvor vi viser at vi har fokus på relationskompetence. -- og en lille microsessionssion skal laves imellem de to (hvad gik godt, og hvordan kan jeg forbedre mig?)
EKSAMEN:
Vi
har 45 min inkl. Votering
-
11,5 min oplæg
-
22 min til dialog
-
11,5 min votering
40 % skal være "identisk" med det der findes på bloggen --> men dette er noter (arbejdsportfolio), men præsentationsportfolien er beskrevet anderledes.
Evaluering:
- Itslearning: hvis jeg har lavet en arbejdsopgave, kan der sættes til at de skal lave peer-feedback - ved tilfældig udtrække 4 studerende, som skal give feedback på én. (Mange fordele ift. deres egne refleksioner)
- Flipped evaluering - ved en svær tekst der skal læses, skal de lave spørgsmål til hinanden ift. fokus... fx 4 mand hver for sig, som skulle lave survey hver for sig, lave spørgsmål, og derfor kigge på det sammen (evaluere, hvordan gik det - skal vi læse teksten igen?) :)
I har mange refleksioner over modellen som er meget relevante - tænker I med fordel kunne spørge, hvad kan det helt konkret bruges til ind i min undervisning , ligeledes omkring evaluering
SvarSlet