Vores Opgave Digitale Teknologier (redifineret):
- Erfaringer med video som omdrejningspunkt for læring.
- Anette - Modul 11 (både eksamen + stud produkt B)
- Gert - Engelsk, PAU
Mål: PÅ baggrund af vores evaluering af brugen af video på forskellige måder, hvordan kan vi udvikle vores undervisning på PAU.
p. 112 i Flipped Learning. - Videotypologier.
- fx små videologbøger.
Lenes kommentarer:
- hvad kræver video af vores lærerrolle?
- hvad har en video af affordance - hvad kan en video? (som noget andet ikke kan)
- fordele og ulemper ved video. fx ift. Kolbs cirkel.
Vores Opgave Digitale Teknologier:
Vi vil gerne arbejde med digital feedback, i forhold til de styrkede
lærerplaner, på tværs af følgende fag:
· - Pædagogik
· - Kommunikation
· - Sundhed og Bevægelse
Mål for elever:
· - Få mere personlig feedback, og at kunne give
sig selv feedback – vigtigt at det er et procesmål. (Differentiering:
ved det individuelle aspekt, vil nogle bruge you-tube-kanal andre vil kræve
mere støtte. (fx fordel at vi er 2 undervisere))
· - Blive refleksive ift. deres egen praksis
Mål for os:
· - Afprøve og arbejde struktureret og
didaktisk/pædagogiske med digitale teknologier på PAU
Plan:
- Eleverne skal optages på video imens de er aktive fx i fremlæggelser.
Efterfølgende bearbejder eleverne materialet individuelt eller i grupper med
afsæt i Marte Meo principperne herunder positiv feedback.
Teknolog = Videooptagelser (kamera bevæger
sig efter den der taler) obs. hvad hedder det?
Inden videooptagelserne introduceres
eleverne til Marte Meo principperne i en undervisning/flere undervisningsgange.
På denne måde stilladseres elevernes egen-feedback (Aktionslæring).
·
Undervisningsprincip: Marte Meo. Positiv
feedback. Anerkendelse. (Obs. på forskningsstudie, Ella)
·
Vi skal i undervisningen arbejde med
stilladsering af at se sig selv udefra… Her må vi som undervisere også være sårbare,
video af os som undervisere. Vi har fokus på faglighed + det positive.
Agnetes eksempel – vejen til at
give sig selv og andre feedback, øvebaner. (didaktisk udfordring)
- Hvordan skal teknologien understøtte elevernes
læring?
Billedeligt får eleverne et spejl af sig
selv, som gør de
·
Videoen fastholder en dokumentation, som kan
afspilles gentagende gange.
Kritik/Overvejelser: Det Analoge rum vs. Det
digitale rum/cyper à
kropssporg, det relationelle.
Hvordan
ser jeg ud når jeg er i flow? (”gud ser jeg sådan ud”)
Eller
kan det begrænse flow, at blive videooptaget?
Elevgruppe:
generationsdiskrepans. Vant til at se andre være optaget – at være den perfekte
krop/uperfekte.
I har et meget spændende projekt, hvor både differentiering og feedback er i spil. I kan måske tænke over om feedbacken også kan være digital. Når I bruger video kan I også give feedback i video - bliver spændende hvordan I vil arbejde med det didaktisk og læringsteoretisk - det skal jo være mere end video
SvarSlet