Relevante Begreber
Affordance
Begrebet og forestillingen om tingenes eller rummenes affordance henføres ofte til den amerikanske psykolog Gibson, og beskriver det de fysiske omgivelser eller de konkrete genstande stiller til rådighed. Det handler med andre ord om relationer og kommunikation mellem bruger eller iagttager og det fysiske, hvor begrebet affordance henviser til den brug eller den funktion, de fysiske omgivelser eller genstande stiller til rådighed og inviterer til." (Andkjær, 2010 - obs ikke en teoretiker, som vi bruger i Dig. Tek.)
Blended Learning
Flipped Learning
- Den Digitale Relationsmodel, (Hachman & Haolmboe, 2014, fig. 15 p. 71)
Multimodale læringsressourcer
Omfatter alle de redskaber, repræsentationer, semiotiske ressorucer osv., der bruges eller bearbejdes i forskellige læringssammenhænge, fx [...] lærerbøger, websider, undervisningsspil. lyd, musik mv. (Hachman og Holmboe, 2014, p. 70)
Multimodalpraksisser
Forskellige analoge metoder Kilde?
Multimodal literacy
Kompentence i at bruge det digitale --> her mere dannelse (i hovedet) Kilde?
Multimodale kompetencer
Kompentence i at bruge det digitale - her en kompetence (hænder)
SAMR modellen
4 niveauer
Læringsmidler (Hansen, Jens Jørgen, 2010)
Begrebet og forestillingen om tingenes eller rummenes affordance henføres ofte til den amerikanske psykolog Gibson, og beskriver det de fysiske omgivelser eller de konkrete genstande stiller til rådighed. Det handler med andre ord om relationer og kommunikation mellem bruger eller iagttager og det fysiske, hvor begrebet affordance henviser til den brug eller den funktion, de fysiske omgivelser eller genstande stiller til rådighed og inviterer til." (Andkjær, 2010 - obs ikke en teoretiker, som vi bruger i Dig. Tek.)
Blended Learning
Flipped Learning
- Den Digitale Relationsmodel, (Hachman & Haolmboe, 2014, fig. 15 p. 71)
Multimodale læringsressourcer
Omfatter alle de redskaber, repræsentationer, semiotiske ressorucer osv., der bruges eller bearbejdes i forskellige læringssammenhænge, fx [...] lærerbøger, websider, undervisningsspil. lyd, musik mv. (Hachman og Holmboe, 2014, p. 70)
Multimodalpraksisser
Forskellige analoge metoder Kilde?
Multimodal literacy
Kompentence i at bruge det digitale --> her mere dannelse (i hovedet) Kilde?
Multimodale kompetencer
Kompentence i at bruge det digitale - her en kompetence (hænder)
SAMR modellen
4 niveauer
- Erstatning - teknologien erstatter, fx wideboads erstatter tavlen, men vi skriver stadig på wideboardet
- Udvidelse - her er der lidt flere funktioner. Fx her bruger jeg dias også, og henter ”trekanter” jeg skal bruge derfra. Multimedie – kan se på to skærme ad gangen
- Modifikation - Her kunne hentes film ind. Vi kan trykke og flytte på wideboar
- Redefinition - Her tager vi tavlen, elever kan tegne på tavlen via fx padlet. (Kilde?)
Læringsmidler (Hansen, Jens Jørgen, 2010)
- Semantiske lærermidler = lærermidler, som rummer en betydning i sig selv/mål i sig selv. Fx et skellet i anatomi, en videofilm, bøger osv. (semantisk = Læren om betydning, mål)
- Funktionelle lærermidler:
- Kognitive = midler der understøtter elevens lærerproces
- Kompenserende = fx lærermidler til ordblindhed osv.
- Kommunkative -
Synkron
|
Asynkron
|
|
Samme
rum
|
Power
point
|
LMS
– learning mannagement systemer. Fælles base for hvor elever kan hente/levere
viden, fx elevplan, its-learning
|
Forskelige
rum
|
Skype,
messenger osv.
|
Snapshat,
facebook, messenger, e-mail
|
- Didaktiske lærermidler
- Hansen, Jens
Jørgen. (2010) Læremiddellandskabet. Fra
læremiddel til undervisning. Akademisk forlag. Kap. 6. s. 93-130 (ITSL)
du har taget gode og relevante begreber frem, og det er rigtigt det du skriver
SvarSlet