25. Januar - Gruppearbejde og online-vejledning
3 områder skal arbejdes med:
1) Blogindlæg inden d. 25. januar (Nåede vi ikke)
–Hvilke
overvejelser om din egen undervisning har dagens oplæg og øvelser givet dig,
ift. Ændrede lærer og elevroller?
–Hvordan
kan du som underviser, understøtte elevernes digital dannelse? (Kom med mindst
1 konkret eksempel)
–Er
det realistisk i din undervisning at arbejde med elevernes personlige
læringsmiljøer?
Skriv
som et blogindlæg inden næste on-line session
2) Opgave
DISKUSSION (ses i Præsentation):
- Diskutér hvor og hvordan det kan give værdi, at anvende video/digitale teknologier som læringsressource i jeres underviisning
- Brug "tjek dit flip" modellen (s. 133) og diskuter undervisningsforløb ud fra modellen.
- hvordan ændrer læringsrummet sig, og lærer og elevroller?
PRÆSENTATION (UOLOADES på Its-learning)
- et digitalt materiale - fx video
Eksempel på og overvejelser omkring brug af video som et digitalt materiale i et Læringsforløb på PAU.
- Målgruppe og Forløb: PAU elever, Engelsk Modul.
- Mål: Lærer om Kultur og sprog, samt arbejde med engelsk som sprog i praksis
- Brugen af video i undervisningen:
- Forberedelse inden undervisningen:
- Opgave: Se Video, som redegør historisk for "native americans" plads i det amerikanske samfund.
- Teoretisk/Didaktisk blik: Videoen fungerer som et semantisk lærermidel, da den har en betydning i sig selv ud fra dens tematik i relation til undervisningen (Hansen, 2010) Eleverne forbereder sig her i studierummet, hvor de selv styrer hvornår de vil forberede sig (Hachman et al, 2014, p.114). Elevgruppen på PAU har forskellige deltagelsesforudsætninger og udfordringer, så som ordblindhed, forskellig uddannelsesniveau mv.. Ved at eleverne har mulighed for individuelt at se videoen gentagne gange, stoppe, spole mv. i videoen, stilladseres elevernes læreproces. (ibid, p. 41). Det kan diskuteres i hvilken grad der arbejdes med "flipped learning" og elevcentrering i dette eksempel. På den ene side skabes der rum for elevernes medbestemmelse i og med eleverne i eget tempo og efter kognitivt niveau (ibid p. 44) arbejder med læringsmålet (at forstå og tale engelsk), på den anden side, har eleverne ikke bestemt hverken teknologi, rækkefølgen for læringssekvenser mv. Vurdering?
- I undervisningen
- Anette har eksamination af 3 grupper pædagogstuderende til VO-prøve, hvor de arbejder med video-analyse af deres aktiviteter med forskellige målgrupper. Her vil jeg se deres video, og reflektere over hvordan brug af video har bidraget til deres læring (flipped learning):
- Indsigter fra vejledningssituationer:
- Øget opmærksomhed på og arbejde med egen kommunikation med målgruppe (krop, sprog, rum mv.), og hermed også de udfordringer de oplever (deres selvbillede). De er hurtigere til at få øje på det negative end positive ved deres egen kropslige- og sproglige udfoldelse.
- Øget pædagogisk, didaktisk og teoretisk blik for hvor meget der er på spil i deres igangsatte aktiviteter, ved at de igen og igen kan analysere video ud fra forskellige perspektiver.
- Hypotese: Ud fra deres overvejelser, tror jeg de kan løfte deres eksaminationer højt pga. arbejdet med video.
- Fælles - 3. Praktik?...
Inden april
- Gert - Digital Dannelse (inden april)
- Anette - historisk blik, brug af video i leg
- indfange refleksion (dokumentation af afholdte aktiviteter, p. 112)
- Video til VO - (microteaching...) - de får flere multimodialer i spil. Lav analyse efterfølgende...
- Engelsk - optage sig selv i på video ift. at øve sig (stilladsering)
- Udviklingsprojekt - hvad kan video (affordance) - fordele/ulemper til et oplæg til vores kollegaer. Fx ud fra p. 112 i Flipped Learning. Hvor vi har afprøvet forskellige måder at bruge video på, og til forskellige elevgrupper.
Programmer
3) Udvikle et digitalt produkt (fx kahoot, video hvor jeg forklarer noget, preci eller andet - fx QR-koder) som jeg får afprøvet...
- Engelsk - optage sig selv i på video ift. at øve sig (stilladsering)
- Udviklingsprojekt - hvad kan video (affordance) - fordele/ulemper til et oplæg til vores kollegaer. Fx ud fra p. 112 i Flipped Learning. Hvor vi har afprøvet forskellige måder at bruge video på, og til forskellige elevgrupper.
Programmer
Iris connect - videoen ligger i en sky og er datasikret (skal gives adgang, og kan ikke deles af andre) - bruger tlf. og optager. Vi skal have licens af af it-claus/Xander. Ligger instruktionsvideoer på hjemmeside.
Woop - stjerneløb.
Mapup - stjerneløb (eksempel - skriv spørgsmål eller lege til hinanden)
Bevægelsesapps - DGI Ålborg, samlet en masse
Woop - stjerneløb.
Mapup - stjerneløb (eksempel - skriv spørgsmål eller lege til hinanden)
Bevægelsesapps - DGI Ålborg, samlet en masse
Referencer:
- Hachman et al (2014) Flipped Learning - Mere end bare video, 1 udg. 1 opl., Nyt Teknisk Forlag,
- Hansen, Jens Jørgen (2010): Læremiddellandskabet. Fra læremiddel til undervisning. Akademisk Forlag. Kap. 6 s. 93-130
3) Udvikle et digitalt produkt (fx kahoot, video hvor jeg forklarer noget, preci eller andet - fx QR-koder) som jeg får afprøvet...
ok, dette er en lille huskeseddel til dit eget arbejde
SvarSlet